Space X vs Nasa: Cine ne va duce mai întâi pe Lună?

Nimeni nu a mai vizitat Luna din 1972. Dar odată cu apariția zborurilor spațiale comerciale umane, dorința de întoarcere revine și generează o nouă rasă spațială. NASA a selectat compania privată SpaceX pentru a face parte din operațiunile sale comerciale de zboruri spațiale, dar firma urmărește și propria sa agendă de explorare spațială.

Pentru a permite zborurile către Lună și nu numai, atât NASA, cât și SpaceX dezvoltă noi rachete cu ridicare grea: SpaceX’s Starship și Space Launch System al NASA.

Rachetele trec prin mai multe etape pentru a intra pe orbită. Aruncând rezervoarele de combustibil uzate în timpul zborului, racheta devine mai ușoară și, prin urmare, mai ușor de accelerat. Odată operat, sistemul de lansare al SpaceX va cuprinde două etape: vehiculul de lansare cunoscut sub numele de Super Heavy și Starship.

Super Heavy este alimentat de motorul rachetă Raptor, arzând o combinație de metan lichid și oxigen lichid. Principiul de bază al unui motor rachetă cu combustibil lichid este acela că doi propulsori – un combustibil precum kerosenul și un oxidant precum oxigenul lichid – sunt aduși într-o cameră de ardere și aprinși. Flacăra produce gaz fierbinte sub presiune ridicată care este expulzată la turație mare prin duza motorului pentru a produce împingere.

Racheta va oferi 15 milioane forta de impingere la lansare, ceea ce este aproximativ de două ori mai mare decât rachetele din era Apollo. În partea de sus a lansatorului se află Starship, el însuși propulsat de alte șase motoare Raptor și echipat cu un compartiment mare pentru găzduirea sateliților, compartimente pentru până la 100 de echipaje și chiar rezervoare de combustibil suplimentare pentru realimentarea în spațiu, ceea ce este esențial pentru zborul spațial interplanetar uman de lungă durată. 

Starship este proiectat să funcționeze atât în ​​vidul spațiului, cât și în atmosferele Pământului și Marte, folosind aripi mici, mobile, pentru a aluneca către o zonă de aterizare dorită. Odată deasupra zonei de aterizare, Starship se răstoarnă într-o poziție verticală și își folosește motoarele Raptor de la bord pentru a face o coborâre și o aterizare motorizate.

Va avea o forță suficientă pentru a se ridica de pe suprafața lui Marte sau a Lunii, depășind gravitatea mai slabă a acestor lumi și pentru a reveni pe Pământ – făcând din nou o aterizare moale electrică. Starship și Super Heavy sunt ambele complet reutilizabile și întregul sistem este conceput pentru a ridica mai mult de 100 de tone de sarcină utilă pe suprafața Lunii sau a Marte.

Nava spațială se maturizează rapid. Un zbor de testare recent al prototipului Starship, SN8, a demonstrat cu succes o serie de manevre necesare pentru ca acest lucru să funcționeze. Din păcate, a apărut o defecțiune la unul dintre motoarele Raptor, iar SN8 s-a prăbușit la aterizare. În următoarele zile este așteptat un alt zbor de testare.

Sistemul de lansare spațială al NASA

Sistemul de lansare spațială (SLS) de la NASA va prelua coroana de la Saturn V întrerupt ca fiind cea mai puternică rachetă pe care agenția a folosit-o vreodată. Întruparea actuală (blocul SLS 1) are o înălțime de aproape 100 de metri.

Etapa de bază SLS, conținând mai mult de 3,3 milioane de litri de hidrogen lichid și oxigen lichid (echivalent cu piscinele de dimensiuni olimpice de jumătate și jumătate), este alimentată de patru motoare RS-25, dintre care trei au fost utilizate în precedentele Naveta spatiala. Principala lor diferență față de Raptors este că ard hidrogen lichid în loc de metan.

Etapa de bază a rachetei este mărită de două boostere solide de rachete, atașate la laturile sale, oferind o forță totală combinată de 8,2 milioane de lire sterline la lansare – cu aproximativ 5% mai mult decât Saturn V la lansare. Aceasta va ridica nava spațială pe orbita scăzută a Pământului. Etapa superioară este destinată să ridice sarcina utilă atașată – capsula astronautului – din orbita Pământului și este o etapă de combustibil lichid mai mică alimentată de un singur motor RL-10 (deja utilizat de rachetele ATLAS și DELTA), care este mai mic și mai ușor decât RS-25.

Sistemul de lansare spațială va trimite capsula echipajului Orion, care poate susține până la șase echipaje timp de 21 de zile, pe Lună, ca parte a misiunii Artemis-1 – o sarcină pe care rachetele curente ale NASA nu le pot îndeplini în prezent.

Se intenționează să aibă ferestre acrilice mari, astfel încât astronauții să poată urmări călătoria. De asemenea, va avea propriul motor și combustibil, precum și sisteme de propulsie secundare pentru întoarcerea pe Pământ. Viitoarele stații spațiale, cum ar fi Lunar Gateway, vor servi drept centru logistic, care poate include realimentarea. Stadiul de bază și rachetele de rapel sunt puțin probabil să fie reutilizabile (în loc să aterizeze, vor cădea în ocean), deci există un cost mai mare cu sistemul SLS, atât în ​​materie de materiale, cât și de mediu.

Este proiectat să evolueze către etape mai mari capabile să transporte echipaj sau încărcătură cu o greutate de până la 120 de tone, ceea ce este potențial mai mare decât Starship.

O mare parte din tehnologia utilizată în SLS este așa-numitul „echipament vechi”, deoarece este adaptat de la misiunile anterioare, reducând timpul de cercetare și dezvoltare. Cu toate acestea, la începutul acestei luni, un foc de test al etapei de bază SLS a fost oprit la un minut în testul de opt minute din cauza unei suspiciuni de eroare a componentelor. Nu s-au produs pagube semnificative, iar managerul programului SLS, John Honeycutt, a declarat: „Nu cred că ne uităm la o schimbare semnificativă de proiectare”.

Si castigatorul este…

Deci, ce navă spațială ar putea ajunge mai întâi la un echipaj pe Lună? Artemis 2 este planificat ca prima misiune cu echipaj care folosește SLS pentru a efectua un flyby al Lunii și se așteaptă să fie lansată în august 2023. În timp ce SpaceX nu are o dată specifică planificată pentru lansarea cu echipaj, ei rulează #dearMoon – un proiect care implică turism spațial lunar planificat pentru 2023. Musk a declarat, de asemenea, că o misiune marțiană cu echipaj ar putea avea loc încă din 2024, folosind și Starship.

În cele din urmă, este o competiție între o agenție care a avut ani de testare și experiență, dar este limitată de modificările fluctuante ale bugetului contribuabililor și ale politicii de administrare și o companie relativ nouă în joc, dar care a lansat deja 109 rachete Falcon 9 cu un procent de 98%. rata de succes și are un flux de numerar dedicat pe termen lung.

Oricine ajunge pe Lună primul va inaugura o nouă eră de explorare a unei lumi care are încă multă valoare științifică.

DISTRIBUIE MAI DEPARTE!