Se aproprie sfârșitul dominației Facebook – iată de ce.

Nimeni nu a ridicat o sprânceană atunci când Mark Zuckerberg a cumpărat Instagram în 2012 pentru 1 miliard de dolari. Acum, autoritățile de reglementare doresc să deruleze afacerea, forțând Facebook să vândă Instagram și WhatsApp. Această mișcare poate însemna dezintegrarea imperiului Facebook.Dar nu este vorba doar de Facebook sau Amazon, Google și Apple. Este o schimbare globală a granițelor în care pot funcționa monopolurile.

Departamentul de Justiție din SUA a blocat recent Visa să cumpere Plaid, care oferă procese de plată și funcționează în mod similar cu Stripe. Plaid oferă instalații sanitare care permit aplicațiilor precum Venmo, un serviciu de transfer de numerar sau Robinhood, o platformă de tranzacționare a acțiunilor, să acceseze conturile bancare ale utilizatorilor.

Astăzi, Plaid acționează ca o legătură între aplicațiile fintech și aproximativ 11.000 de instituții financiare. Visa și Mastercard ajută la transferurile electronice de fonduri între conturi bancare, dar Plaid poate scoate acești oameni de mijloc. Într-o zi, consumatorii ar putea face achiziții fără un card de debit sau de credit, plătind comercianților direct din conturile lor bancare. După cum a spus regretatul CEO Intel, Andy Grove, numai paranoicii supraviețuiesc.

Autoritățile de reglementare își fac griji că o achiziție ar putea „priva comercianții și consumatorii americani de această alternativă inovatoare la Visa”. Această schimbare de atitudine indică faptul că este posibil ca companiile să nu mai poată cumpăra pur și simplu concurența lor. Multe autorități de reglementare la nivel global și-au lărgit câmpul vizual, iar „bunăstarea consumatorilor” are un domeniu de aplicare mai larg. Regulamentul pare să indice că prețurile nu mai sunt singurul aspect – a existat o schimbare către protejarea unei piețe competitive.


Citește și: Noua variantă a coronavirusului – cercetătorul în genomică răspunde la întrebări cheie


Seturile de date devin exponențial mai valoroase atunci când le combinați. Când Google a introdus Gmail, acesta a creat un nou set de date cu identitățile oamenilor. În plus față de setul de date existent al motorului de căutare, Google avea și adrese de e-mail și adrese IP ale persoanelor. Prin urmare, AdWords Google poate oferi acum o direcționare mai rafinată pentru agenții de publicitate.

La fel s-a întâmplat și cu Google Maps. Când Google a legat identitatea oamenilor și intenția de cumpărare de locația lor geografică, reclamele au devenit și mai precise pentru a viza consumatorii.

În economia de astăzi, această capacitate de a prezice comportamentul, de a oferi oferte și de a îndeplini comenzile în mod automat oferă cel mai important avantaj: ajutarea unei organizații să se extindă. Sigur, ideile antreprenoriale inițiale sunt încă importante – descoperirea nevoilor clienților dvs. este primul pas. Dar, odată ce ați trecut de etapa unui produs minim viabil, capacitatea dvs. de a scala vă determină succesul.

De aceea, giganții din domeniul tehnologiei sunt în curs de desfășurare – cumpărarea altor companii a fost o cale importantă de creștere. De asemenea, este mai greu pentru antreprenori să rămână independenți, iar IPO-urile au scăzut. Și în cazul Instragram, cofondatorii săi au continuat să lupte împotriva lui Zuckerberg chiar și după achiziție. În cele din urmă, au abandonat Instagram și au părăsit Facebook-ul cu totul.

Ceea ce vedem acum este blocarea giganților tehnologici de a cumpăra firme mici. Sau, în cazul Facebook, s-ar putea să-și desfacă tranzacțiile încheiate acum un deceniu. Logica este de a preveni concentrarea puterii industriale, deoarece prea multă concentrare duce întotdeauna la riscuri sistemice.

China se duce către o reglementare mai strictă

Așa s-a întâmplat în China. Cu doar câteva ore înainte de lansarea mega IPO a Ant Group, autoritățile chineze au citat „probleme majore” cu compania. Eliberarea IPO pentru disruptori fintech de 300 miliarde de dolari SUA a fost acum pusă în pauză.

În centrul grupului Ant este un produs numit Alipay, creat de Alibaba în 2004 ca instrument de plată pentru piețele sale online. Apoi a intrat în servicii financiare, cum ar fi împrumuturile, gestionarea averii și asigurările, toate oferite prin Alipay. La fel ca toate lucrurile din China, creșterea Ant Group a fost epică. China își propune acum să-și limiteze dimensiunea și acoperirea, iar acest lucru este reglementat de autoritățile de reglementare din întreaga lume.


Citește și: Rusia oprește alimentarea cu energie electrică, Zhejiang China oprește imediat producția


Când vine vorba de Amazon, nimeni nu spune că compania monopolizează comerțul cu amănuntul sau că percepe prețuri prea mari și dăunează consumatorilor; veniturile sale sunt încă mai mici decât cele ale lui Walmart. Însă autoritățile de reglementare afirmă că propriile reguli ale Amazon îi permit să utilizeze date de la terțe părți pentru a avea un avantaj nedrept față de concurența sa.

În mod similar, Facebook se teme și de concurență. Într-un exemplu, a raportat încetinirea creșterii Snapchat prin copierea și utilizarea funcțiilor create de Snapchat. Vanity Fair a numit-o „campanie de distrugere a Snapchat”.

Ușurința și viteza cu care companiile mari pot folosi astfel de tactici dezvăluie măsura în care terenul de joc nu este egal.

Unde mergem de aici?

În fiecare dintre aceste exemple, nu numai cota de piață câștigată de giganții tehnologici este cea care provoacă îngrijorare. Este, de asemenea, ușurința cu care o companie poate trece pe toate verticalele și își poate folosi avantajul de date pentru a copleși concurența. Ceea ce ar putea ieși din acest lucru este că giganților tehnologici li se poate interzice pur și simplu să intre în anumite sectoare în întregime, cum ar fi asistența medicală, finanțele, transporturile și multe altele.

Nu ar fi prima dată. Motivul pentru care AT&T nu a participat la activitatea de calculatoare nu a fost pentru o lipsă de tehnologie – i sa interzis să facă acest lucru într-un acord din 1956 după ce compania a fost considerată un „monopol natural”. Până la despărțirea sa în 1984, AT&T nu avea acces la afacerea cu computerele.

Ce ar putea ieși din interzicerea companiilor mari din sectoare întregi? Protejezi și creezi spațiu pentru progres și dezvoltare. Autoritățile de reglementare pot contribui la crearea unui joc echitabil, oferind noilor jucători o șansă și oprind companiile mai mari să devină monopoluri atât de enorme încât autoconservarea lor împiedică progresul – ceea ce ne avantajează pe toți.

Sursa : The Conversation

DISTRIBUIE MAI DEPARTE!