Facebook interzice știrile din Australia, pe măsură ce lupta cu guvernul se intensifică

Facebook a interzis australienilor să găsească sau să împărtășească știri despre serviciile sale, o escaladare dramatică a unei lupte cu guvernul care poate avea consecințe de amploare atât în țară, cât și în întreaga lume.

Compania de rețele sociale a declarat miercuri că oamenii și editorii din Australia nu vor mai putea să împărtășească sau să vadă nicio știre din punctele de lucru locale sau internaționale. Decizia pare a fi cea mai restrictivă mișcare pe care Facebook a luat-o vreodată împotriva editorilor de conținut.

Acțiunea companiei vine după luni de tensiune cu guvernul australian, care a propus legislație care ar obliga platformele tehnologice să plătească editorilor de știri pentru conținut.

Australia trage înapoi

Decizia corectează efectiv o amenințare pe care Facebook a făcut-o în timpul unei audieri în senatul Australiei luna trecută, când compania a sugerat că ar putea bloca conținutul din țară dacă proiectul de lege devine lege.

Interzicerea știrilor a fost deja confruntată cu confuzie și critici în țară. Serviciile de pompieri și de urgență, organizațiile caritabile de violență domestică, agențiile de sănătate de stat și alte organizații au declarat că au fost și ele afectate de restricții, provocând indignare în rândul celor care au spus că Facebook restricționează accesul la informații vitale. Ca răspuns, compania a declarat că va inversa paginile „afectate din greșeală” de mutarea sa.

„Aceste acțiuni nu vor face decât să confirme îngrijorările pe care un număr din ce în ce mai mare de țări le exprimă cu privire la comportamentul companiilor Big Tech care cred că sunt mai mari decât guvernele și că regulile nu ar trebui să se aplice acestora”, a scris premierul australian Scott Morrison într-o post pe propria sa pagină de Facebook, care nu pare să fi fost afectată de restricții. „S-ar putea să schimbe lumea, dar asta nu înseamnă că o conduc”.

Oficialii au declarat că mutarea a venit fără avertisment prealabil din partea companiei.

“Facebook a greșit”, a declarat joi trezorierul australian Josh Frydenberg reporterilor într-o conferință de presă. Frydenberg a fost o legătură cheie între guvern și firmele tehnologice în această privință, după ce s-a întâlnit mai devreme cu CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, pentru a discuta legislația propusă.

“Acțiunile Facebook au fost inutile, au fost grele și vor afecta reputația sa aici în Australia”, a adăugat el.

O dezbatere de bere

Lupta dintre Big Tech și Australia se dezvoltă de mult timp. Autoritățile de reglementare ale țării au lansat vara trecută un proiect al regulilor propuse, care ar permite anumitor mijloace media să negocieze individual sau colectiv cu Facebook și Google (GOOGL), astfel încât să poată fi plătiți pentru știrile distribuite pe aceste site-uri web.

Editorii s-au certat și pentru aceste reguli, iar unul dintre cei mai acerbi susținători este News Corp (NWS).

Compania care include o mare parte din mass-media australiană și unele magazine din Marea Britanie, precum și Wall Street Journal și New York Post din Statele Unite – au încheiat un acord la începutul acestei săptămâni cu Google, care împreună cu Facebook a fost un critic vocal al regulilor propuse pentru Australia. Google, care anterior amenințase că își va închide complet motorul de căutare în Australia dacă regulile devin legi, a semnalat acum că adoptă o abordare diferită de rivalul său din Silicon Valley.

Indiferent de modul în care Big Tech abordează situația din Australia, lupta dintre guverne și aceste companii a devenit mai presantă, deoarece autoritățile din Statele Unite, Europa și din alte părți consideră noi legi care să le țină sub control.

Între timp, Facebook și Google au lansat programe de plată pentru știri în ultimii ani, deși aceste servicii nu sunt disponibile peste tot.

Facebook, de exemplu, a creat Facebook News, o secțiune a aplicației care conține știri curate unde editorii selectați sunt plătiți pentru participare. William Easton, director executiv al Facebook Australia și Noua Zeelandă, a scris miercuri într-o postare pe blog că Facebook este setat să lanseze funcția în Australia, dar numai „cu regulile corecte în vigoare”.

Ambiții viitoare

Facebook spune că, având în vedere noile reguli probabile din Australia, compania intenționează să-și ducă funcția de știri în altă parte.

“Această legislație creează un precedent în care guvernul decide cine încheie aceste acorduri de conținut de știri și, în cele din urmă, cât de mult este plătit partidul care primește deja valoare din serviciul gratuit”, a spus Easton. „Vom acorda prioritate investițiilor către alte țări, ca parte a planurilor noastre de a investi în noi programe și experiențe de știri de licențiere”.

În ceea ce privește Google – care a anunțat deja planuri de licențiere a știrilor – acordul News Corp din această săptămână va permite publicațiilor organizației mass-media din SUA, Marea Britanie și Australia să participe la News Showcase, un nou produs în care editorii pot organiza și să decidă singuri cum să prezintă conținutul lor pe platformă. Google a angajat 1 miliard de dolari pe parcursul a trei ani pentru program. De atunci, a colaborat cu peste 500 de publicații la nivel mondial, a declarat miercuri Don Harrison, președintele parteneriatelor globale la Google.

DISTRIBUIE MAI DEPARTE!